Asiakas

Terveystalo

Laajuus

Palvelumuotoilu, UX-suunnittelu, UI-suunnittelu, suunnittelujärjestelmä

Uusi Terveystalo.com on selkeä, yksinkertainen ja toimiva kaikilla laitteilla

Terveystalon digipalveluissa on meneillään paljon

Terveystalon digipalveluissa on meneillään paljon. Yksi suurimmista uudistuksista on uusi Terveystalo.com-sivusto, jonka myötä otetaan käyttöön myös koko Terveystalon digipalveluita määrittävä design system.

Terveystalo on Suomen suurin yksityisiä terveyspalveluita tarjoavia yritys, joten asiakkaiden laatuvaatimukset ovat syystäkin korkealla. Digipalveluiden laatu ja käyttökokemus on myös tärkeä osa luottamusta.

Viimeaikoina asiakkailla on ollut useita syitä olla tyytyväisiä: Terveystalo on uudistanut ajanvarauspalvelunsa, parantanut etälääkäripalveluitaan, kirkastanut brändiään sekä julkaissut saavutettavat ja asiakkaita paremmin palvelevat verkkosivut. Samalla Terveystalo on yhtenäistänyt kaikkia digipalveluitaan luomalla kattavan design systemin.

Qvikin senior tuotesuunnittelija Jukka Forsten on ollut vahvasti mukana verkkosivu-uudistuksen suunnittelussa sekä design systemin luomisessa.

“Jukalla on projekteissa hyvä proaktiivinen rooli,”, sanoo Terveystalo.com -kehitystyön tuoteomistaja Sami Hyttinen.

“Kun vastaan tulee haasteita, Jukalta tulee hyvin ja äkkiä ehdotuksia, mistä tilannetta voisi lähteä purkamaan. Itse tykkään, että nimenomaan tällä tyylillä tuodaan esille omaa ammattitaitoa ja näkemystä.”

Uuden Terveystalo.comin rakenne perustuu helppokäyttöisiin lohkoihin

Uudet verkkosivut on suunniteltu modulaarisesti, eli niin että sivu koostuu lohkoista. Näin sisältöä on helppo päivittää ja uudistaa tarpeen mukaan.

“Jos vertaa perinteisempään tapaan tehdä sivua, niin monesti tehdään aina sivupohja jokaista tiettyä sivutarvetta varten”, Forsten sanoo. “Me olemme lähestyneet asiaa luomalla erilaisia sisältölohkoja, joista sisällöntuottajat voivat helpommin rakentaa kokonaan uusia sivuja vaihteleviin tarpeisiin.”

Web-projekti tuottaa jatkuvasti uusia komponentteja Terveystalon yhteiseen design-kirjastoon. Jos komponentille löytyy verkkosivujen lisäksi käyttöä useammasta projektista, kuten Terveystalon ajanvarauksesta, komponenteista tehdään myös koodimuotoiset versiot. Oikeat koot ja break point -versiot on lohkokomponenteissa valmiiksi määritettynä.

Sisältölohkot löytyvät myös Figman komponenttikirjastosta. Lohkojen breakpoint-versioissa on hyödynnetty Figman Variants-toimintoa.

“Uuden sivutarpeen ilmetessä voidaan projektin aluksi esitellä, minkälaisia lohkoja on jo käytössä”, Forsten sanoo. “Jos valmiit lohkot eivät taivu tarpeisiin, voidaan tarvittaessa luodaan uusia lohkoja, jotka tulevat samalla heti kaikkien käyttöön.”

Lohkot ovat itsenäisiä kokonaisuuksia, jotka skaalautuvat lohkon sääntöjen mukaan. Koko sivun kattavaa skaalautumista ei siis tarvitse erikseen määritellä. Lohkojen avulla on helppo luoda esimerkiksi laskeutumissivuja tai muita nopeasti ilmeneviä sivutarpeita.

Myös Terveystalo.comin konepellin alla tehtiin merkittäviä uudistuksia, jotta sivusto vastaisi teknisesti nykypäivän vaatimuksia. Käyttöön otettiin muun muassa Optimizelyn (entiseltä nimeltään Episerver) CMS -alustan uusi päivitys.

Design System yhtenäistää kaikkia digipalveluita ja tehostaa työtä sisäisesti

Digitaalisen asiakaskohtaamisen kannalta on tärkeää, että kaikki digipalvelut näyttävät samalta ja noudattavat samaa logiikkaa. Näin myös huijaussivustot on helpompi erottaa oikeista.

“Design systemillä on hyvin suuri merkitys siinä, että palvelut ovat yhtenäisiä”, Hyttinen sanoo. “Hyvin toimiva design system vähentää myös päällekkäistä työtä, kun useiden tiimien ei tarvitse käyttää aikaa samojen asioiden miettimiseen.”

Design systemiä on kehitetty verkkosivu-uudistuksen rinnalla niin, että kaikki komponentit on automaattisesti kaikkien muidenkin käytössä.

“Jutun hienous tässä on, että pystymme tekemään jatkuvaa kehitystä”, Hyttinen sanoo. “Kaiken ei tarvitse olla kerralla valmista vaan työtä voidaan tehdä vaiheittain.”

Terveystalo.comin beta-versio julkaistiin varhaisessa vaiheessa

Sivujen kävijämäärän kasvaessa kehitystiimi sai entistä enemmän dataa siitä, mitkä uuden sivujen ratkaisuista toimivat ja missä on parannettavaa.

“Sivujen kehitys tehostuu ja pystymme vastaamaan entistä tarkemmin asiakkaiden tarpeisiin aina, kun he tarvitsevat luotettavaa tietoa tai apua terveyteen liittyvissä asioissa”, Forsten sanoo.

Terveystalo.comin ja design systemin lisäksi Qvik on mukana myös Terveystalon työterveyspalveluiden uudistuksessa.

Ota yhteyttä
Juha Falck

Director of New Business Acquisition

Pia Höglund

Senior Management Consultant

Robert Seege

Director of Account Management

Urho Kekkosen katu 5c, 00100, Helsinki

info@qvik.fi

K-Ruoka-sovellus, Paras datan käyttö, 2024

Terveystalon Medoma-sovellus, Grand Prix, Paras digitaalinen palvelu, Paras palvelusuunnittelu, 2023

Terveystalon ajanvaraus, Paras käyttökokemus, 2022