Asiakas
Sanoma
Vieraile
sanoma.comLaajuus
Suunnittelu, Palvelumuotoilu, Konseptisuunnittelu, UX-suunnittelu, UI-suunnittelu, liiketoimintasuunnittelu
Sanoman uutis- ja featuremedia suunnittelukumppanuuteen Qvikin kanssa
Suunnittelukumppanuus varmistaa korkealaatuiset käyttäjäkeskeiset palvelut
Sanoma tarjoaa korkealaatuisia digitaalisia uutispalveluita miljoonille suomalaisille viikoittain. Suunnittelukumppanuudella Sanoma pyrkii varmistamaan, että suunnittelu pysyy korkeatasoisena, tehokkaana ja mukautuu käyttäjien muuttuviin tarpeisiin.
Sanoma on yksi Suomen tunnetuimmista mediataloista. Sen digitaalisiin tuotteisiin kuuluvat mm. Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Aamulehti, Satakunnan Kansa ja IS Supersää -verkkosivut ja -sovellukset sekä useat paikallislehtien sovellukset. Näillä palveluilla on uskollinen käyttäjäkunta, jonka Sanoma haluaa pitää tyytyväisenä.
Pitkä yhteistyöhistoria Qvikin kanssa
Qvik ja Sanoma ovat tehneet yhteistyötä pitkään – ensimmäinen Qvikin mobiilikehittäjä aloitti Sanomalla yli vuosikymmen sitten. Suunnittelupuolella Qvik on työskennellyt Sanoman sovellusten parissa syksystä 2022 lähtien.
Yhteistyön aikana saavutettu luottamus sai Sanoman valitsemaan Qvikin kumppanikseen.
"Olemme oman alamme asiantuntijoita, mutta emme vältt ämättä tiedä, mitä suunnittelussa tapahtuu muilla aloilla. Siinä luotamme Qvikin asiantuntemukseen ja kumppaniverkostoon", toteaa Teemu Hauhia, Sanoman uutisten Platform Owner.
Kumppanuusmalli tuo enemmän etuja kuin yksittäisten asiantuntijoiden palkkaaminen
"Tarkoituksemme ei ole ulkoistaa työtä, vaan tehdä työtä kumppanin kanssa, joka voi auttaa omaa tiimiämme kehittämään uusia tapoja tarjota entistä parempia uutispalveluita", sanoo Timo Rinne, joka on digitaalisen kehityksen VP Sanoman uutis- ja featuremediassa.
Yksittäisten konsulttien tai freelancereiden palkkaaminen sisältää aina riskejä. Ihmiset vaihtavat työpaikkoja tai saavat parempia tarjouksia, mikä voi katkaista yhteistyön. Samalla asiakas menettää lähtevän työntekijän osaamisen ja yhdessä rakennetut toimintatavat.
Kumppanuusmallissa vastuu ei koskaan lepää yksittäisen konsultin harteilla. Sen sijaan asiantuntijaa tukee kokeneen yrityksen osaaminen, ja jos projektin työntekijät vaihtuvat, osaaminen siirretään heidän seuraajilleen tehokkaasti.
Kumppanuus hyödyttää kaikkia osapuolia: Qvik pääsee syventämään osaamistaan mediatoimialalla, ja Qvikin tietämys digitaalisten palveluiden käytännöistä muilla aloilla auttaa Sanomaa kehittämään osaamistaan ja parantamaan tuotekehityskäytäntöjään.
Sanoman kasvava tiimi liittyy Qvikin suunnitteluyhteisöön
Sanoma tuntee kumppanuusmallin hyvin. Yhtiö on tehnyt yhteistyötä useiden kumppaneiden kanssa digitaalisten palveluiden kehityksessä ja saanut hyviä kokemuksia jatkuvasta sparrauksesta ja tiimityöstä. Suunnittelunkin osalta yhtiö odottaa kumppanilta enemmän kuin pelkkää resurssina toimimista.
"Meillä on oma suunnittelutiimi, ja aiomme kasvattaa sitä. Tähän asti olemme käyttäneet konsultteja suunnittelun apuna, mutta aloimme miettiä, voisimmeko löytää kumppanin, joka tarjoaisi meille enemmän kuin lisäkäsiä ja antaisi proaktiivisempaa tukea", Rinne toteaa.
Kumppanuus antaa Sanoman suunnittelijoille pääsyn Qvikin aktiiviseen suunnitteluyhteisöön. Qvikin suunnittelijat työskentelevät useilla eri aloilla ja jakavat säännöllisesti kokemuksiaan yhteisössä. Kumppanuuden myötä Qvik tuo tämän tiedonjakamisen kulttuurin myös Sanomalle.
"Suunnittelijamme ovat ottaneet yhteistyön innolla vastaan. Yhdessä työskentely ja toimintamme kehittäminen työkaluista käytäntöihin, rekrytointiin ja koulutukseen on tässä olennaista", Hauhia sanoo.
Näyttöön perustuvat ratkaisut ja paremmat käytännöt
Yksi kumppanuuden tavoitteista on tehdä Sanoman digitaalisten palveluiden kehityksestä entistä asiakas- ja tuloskeskeisempää. Onnistumisen mahdollisuudet kasvavat, kun pohjatyön tekemiseen ja tulevaan palveluun liittyvien käyttäjätarpeiden perusteelliseen kartoitukseen on enemmän aikaa.
Suunnittelukumppanuus käynnistettiin tammikuussa 2023, ja molemmat osapuolet odottavat innolla sen vaikutuksia. Olemme jo priorisoineet tulevaa kehitystä ja laatineet kevään suunnitelmat Sanoman ja Qvikin suunnittelijoiden yhteisessä kickoffissa.
"Odotamme erityisesti Qvikin tutkimustoiminnalta paljon. Kuluttaja- ja käyttäjätutkimukset ovat olennainen osa palvelukehitystä, ja Qvikin avulla aiomme panostaa niihin entistä enemmän jo ennen tuotantoon siirtymistä", Hauhia päättää.
Valokuva: Samuli Pulkkinen / Sanoma