Posti Payment Gateway -maksunvälitysjärjestelmä
Tavoitteena helppo maksaminen
Helppo maksaminen on yksi Postin digitaalisen liiketoiminnan kulmakivistä. Postin uusi payment gateway eli maksunvälitysjärjestelmä mahdollistaa tämän ja paljon muuta. Qvik suunnittelee ja kehittää pilvipohjaista, monikanavaista maksunvälitysjärjestelmää sekä OmaPosti-sovellusta yhteistyössä Postin kanssa.
Suomen postipalvelu, Posti, pyrkii olemaan edelläkävijä kotimaisessa verkkokaupassa. Onnistuminen edellyttää vaivatonta maksamis- ja kirjautumisprosessia sekä kykyä kehittää toimintaa analytiikan pohjalta.
Haussa yhtenäisempi asiakaskokemus
Postilla on 13 erilaista tilauskanavaa ja maksujärjestelmäintegraatiota, joiden kautta asiakkaat voivat ostaa verkosta kaikkea palveluista postimerkkikokoelmiin ja pakkausmateriaaleihin. Ennen maksunvälitysjärjestelmän (Payment Gateway, PGW) päivitystä järjestelmä oli erittäin monimutkainen ja vaikeasti hallittava. Käyttäjäkokemus oli pirstaleinen – asiakkaat eivät voineet esimerkiksi käyttää tallennettuja maksukorttitietojaan kaikissa maksukanavissa.
"Päivitys yhtenäistää Postin digitaalisten palveluiden ulkoasun ja mahdollistaa personoidun palvelun", kertoo Postin Raine Westerholm.
"Kun kaikki maksamiseen liittyvät toiminnot on harmonisoitu, asiakaskokemus on sama jokaiselle palveluitamme käyttävälle. Toteutus on teknisesti joustava ja helpottaa uusien maksutapojen käyttöönottoa, joten palvelut vastaavat entistä paremmin asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin."
Asiakaslähtöisiä digipalveluita
Posti uudistaa ja kehittää digitaalisia palveluitaan laajojen asiakaskyselyjen perusteella. Tavoitteena on luoda palveluja, jotka aidosti helpottavat asiakkaiden arkea. Sama filosofia oli taustalla myös OmaPosti-sovelluksessa ja sen laskujen maksupalvelussa, joka toimii maksunvälitysjärjestelmän päällä.
Kaikki Postin digitaaliset palvelut perustuvat PGW-järjestelmään, jolla on keskeinen rooli kolmella tärkeällä osa-alueella: kirjautumisessa, käyttöönotossa ja maksamisessa.
Payment gateway mahdollistaa liiketoiminnan analytiikan
Riippumatta siitä, kuinka montaa maksutapaa asiakkaillesi tarjoat, maksunvälitysjärjestelmä kokoaa tiedot yhteen, standardoituun rajapintaan. Uudessa ratkaisussa kaikki tilauskanavat on yhdistetty Postin ERP-järjestelmään yhden rajapinnan kautta. Tämä helpottaa taloushallintoa ja tarjoaa vahvan analytiikkapohjan Postin digitaaliselle liiketoiminnalle.
"Data tukee Postin toimintaa paremmin, kun kaikki maksutapahtumat löytyvät yhdestä paikasta."
Uuden digitaalisen palvelun kehityksen ensimmäinen vaihe on asiakkaiden tarpeiden kartoittaminen. Tämä on kuitenkin vasta alku: vain todellinen käyttäjäanalytiikka näyttää, toimiiko tuote tarkoitetulla tavalla ja mitä osa-alueita voidaan vielä parantaa. Tätä varten PGW kerää ja analysoi maksukäyttäytymistietoja nykypäivän standardien mukaisesti.
Vanhojen järjestelmien kanssa eläminen
Posti on lähes 400 vuotta vanha yritys, joten se on ollut mukana jokaisessa digivallankumouksen vaiheessa. Teknologian kehitys tekee väistämättä joistain ratkaisuista vanhentuneita, ja legacy-järjestelmät aiheuttavat haasteita digitaalisessa ympäristössä.
"Asiakkaana et näe vanhaa teknologiaa, mutta aina on jotain, mitä täytyy työstää kulisseissa."
Postin maksunvälitysjärjestelmä on pilvipohjainen ratkaisu, joka on rakennettu Google Cloud Platformin päälle. Se käyttää VPN-yhteyksiä Postin tietokeskukseen ja OmaPostin AWS-järjestelmään.
"PGW yksinkertaisti ERP-järjestelmäämme kertyneen rajapintaviidakon. Pystyimme irrottamaan yksittäiset tilauskanavien ja maksupalveluntarjoajien rajapinnat ERP-järjestelmästämme ja yhdistämään ne PGW:hen moderneilla API-rajapinnoilla."
Tästä eteenpäin uusien tilauskanavien tai maksutapojen lisääminen on paljon yksinkertaisempaa, ja Posti voi kehittää järjestelmiään modernin teknologian ehdoilla sen sijaan, että sopeutuisi vanhojen järjestelmien rajoituksiin.
PSP-kilpailutus vaatii asiantuntemusta
Posti kilpailutti maksupalveluntarjoajat (PSP) PGW:n toteutusta varten. Prosessi on monimutkainen, sillä tarjousten vertaaminen teknologian, asiakaskokemuksen ja hinnoittelun näkökulmasta on haastavaa ja vaatii korkeaa asiantuntemusta.
"Yksi antaa kiinteän hinnan, toinen portaikkohinnoittelun; yksi laskee tapahtumamaksua ja nostaa komissioita, kun toinen tekee päinvastoin. Taustateknologiat vaihtelevat, mikä vaikuttaa palveluiden integraatioon ja lopulta asiakaskokemukseen. Tarjousten vertailu on äärimmäisen hankalaa."
Tavoitteena oli löytää PSP, joka vastaisi Postin maksutarpeisiin kuluttajan näkökulmasta sekä nyt että tulevaisuudessa. Nämä tarpeet määriteltiin Qvikin järjestämässä sisäisessä työpajassa. Qvik auttoi myös Postia selvittämään PSP-ehdokkaiden tekniset kyvykkyydet.
Yhteistyö jatkuu
Qvik jatkaa yhteistyötä Postin kanssa PGW:n kehittämisessä ja ylläpidossa sekä OmaPostin suunnittelussa ja kehittämisessä.
"Oli tärkeää löytää suoraviivainen palveluntarjoaja, jolla on oikea fiilis ja mobiilisovelluskehityspaketti OmaPostia varten. Qvikin tekninen osaaminen ja syvällinen markkinanäkemys auttoivat meitä tekemään oikean valinnan", Westerholm päättää.