Asiakas

Otavamedia

Vieraile

kaksplus.fi

Laajuus

UI-suunnittelu, UX-suunnittelu, liiketoimintasuunnittelu, konseptointi, kuluttajatutkimus, digitaalinen brändityö

Uusi Kaksplus-verkkosivusto perustuu syvälliseen kuluttajaymmärrykseen

Uusi Kaksplus-verkkosivusto perustuu syvälliseen kuluttajaymmärrykseen

Otavamedia on osa Otava-konsernia, jolla on vaikuttava, yli vuosisadan mittainen historia. Otavamedia julkaisee Suomessa vuosittain 22 aikakauslehteä ja vastaa Otava-konsernin yli 15 verkkopalvelusta, jotka tavoittavat yli 2,5 miljoonaa suomalaista kuukausittain.

Otavamedia on sitoutunut laadukkaaseen sisältöön, joka palvelee kuluttajia ja herättää mielenkiintoa. Se uudisti hiljattain suurimman perhebrändinsä, Kaksplussan, verkkosivuston suuren kysynnän vuoksi.

“Koemme, että uudistus on saavuttanut tavoitteensa tähän mennessä, ja olemme erittäin tyytyväisiä Qvikin tarjoamaan ammattitaitoiseen apuun prosessin aikana.”
Annina Pennonen, Kaksplussan päätoimittaja
Uusi verkkokonsepti ja visuaalinen ilme

Kaksplus on Suomen vanhin vanhemmuuteen keskittyvä kuluttajabrändi, ja sen verkkosivusto tarjoaa monipuolista sisältöä, joka hyödyttää vanhempia ja vanhemmaksi tulevia. Kaksplussan sivusto houkuttelee miljoonia vanhempia, huoltajia ja perhekeskeisiä ihmisiä. Sivuston liiketoimintamalli perustuu pääasiassa display-mainontaan.

Qvik pääsi mukaan uudistamaan Kaksplussan verkkokonseptia ja visuaalista ilmettä. Otavamedia julkaisi uuden Kaksplus-sivuston syyskuussa 2023. Maksimoidaksemme arvontuoton käyttäjille, rakensimme uuden konseptin laajan kuluttajatutkimuksen pohjalta. Projektin päätavoitteena oli kehittää raikas, selkeä ja luotettava palvelu, joka houkuttelee sekä lukijoita että mainostajia.

Kuluttajatutkimus suunnittelun perustana

Kaksplussan visio uuden konseptin pohjaamisesta asiakasymmärrykseen sopi erinomaisesti Qvikin datalähtöiseen suunnitteluideologiaan. Projekti päätettiin alusta alkaen pohjata asiakastutkimukseen, ja tiimi sopi aloittavansa laajalla kuluttajakyselyllä.

Tiimi aloitti tutkimusprojektin määrittelemällä asiakasryhmät tarpeisiin perustuvan segmentoinnin ja Kaksplussan datan avulla. Suuri kuluttajakysely keskittyi näihin mahdollisiin asiakasryhmiin, ja se toteutettiin kansallisesta otannasta, joka sisälsi 15–75-vuotiaita vastaajia. Qvik tarjosi vastaajajoukon ja toteutti Kaksplussan kyselyn keräten 1000 vastausta.

Analysoimme asiakassegmenttien vastaukset ja selvitimme jokaista eniten kiinnostavat sisältökategoriat, suositut kanavat ja asenteet mediaa kohtaan. Analysoitu data toimi suoraan suunnittelutyön lähtökohtana. Kaksplussan verkkosivusto pyrittiin suunnittelemaan uudelleen niin, että se vastaisi asiakkaiden tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla.

Vahva arvolupaus ja uudet liiketoimintamallit

Seuraavassa vaiheessa tiimi siirtyi liiketoiminta- ja konseptisuunnitteluun luodakseen lopullisen vision ja rakenteen palvelulle. Kaksplussan kilpailuetujen selventämiseksi asiakasryhmiä ja -persoonia hiottiin pidemmälle ja vertailtiin kilpailijoihin. Lisäksi tutkimme uusia, vanhaa täydentäviä liiketoimintamalleja, jotta pian uudistetun Kaksplus-brändin tavoittavuutta saataisiin laajennettua.

Konseptisuunnittelun aikana tiimi loi uuden arvolupauksen ja aloitti uudelleenbrändäyksen sekä käyttöliittymän suunnittelun.

Tiimi käytti arvolupauksen työkalua arvioidakseen palvelun tuottamaa arvoa niin kuluttajille kuin yritysasiakkaille. Toisessa kuvassa näkyy uuden brändin fontteja, ikoneita, ja muotoja.

Asiakkaiden kanssa suunniteltu sisältörakenne ja uusi suunnittelujärjestelmä

Qvik ja Otavamedia halusivat noudattaa kokonaisvaltaista suunnitteluprosessia ja rakentaa uuden palvelun tukevasti tutkimuksen varaan. Halusimme myös hyödyntää yhteissuunnittelun menetelmiä. Yksi vanhan sivuston haasteista oli sekava navigointi, joten päätimme uudistaa Kaksplussan sivuston tietorakenteen täysin. Sisältörakenne suunniteltiin yhdessä asiakkaiden kanssa, jotta käyttäjäkokemus parantuisi ja uuden sisällön löytäminen helpottuisi.

Tiimi teki myös pohjatyötä uuden suunnittelujärjestelmän luomiseksi. Tällä pyrittiin varmistamaan, että asiakas voisi jatkossakin toteuttaa uutta visuaalista identiteettiään systemaattisesti. Atomic Design -periaatteet valittiin sopivaksi pohjaksi uudelle suunnittelujärjestelmälle. Lisäksi Qvik mentoroi Otavamedian omia suunnittelijoita, jotta he voisivat itsenäisesti kehittää järjestelmää jatkossa.

Yhteistyön lopputuloksena Qvik ja Otavamedia loivat Kaksplussalle uuden, vahvan ja ilmeikkään visuaalisen brändin. Uusi visuaalinen identiteetti vastaa täydellisesti Kaksplussan uuden konseptin ydinarvoja, joten yhteistyö oli menestyksekäs.

Datalähtöinen suunnittelu toi tulosta

Vaikka tiimi loi paljon uutta yhteistyön aikana, sekä Qvikin että Otavamedian kiinnostus kohdistui tehtyjen muutosten todelliseen vaikutukseen. Kun uudistettu verkkosivusto julkaistiin syyskuussa 2023, Qvik haastatteli Annina Pennosta, Kaksplussan päätoimittajaa.

Pennosen mukaan uudistus on saanut hyvää palautetta niin kuluttajilta kuin mainostajilta. Asiakkaat ovat kokeneet uudistetun sivuston raikkaana, selkeänä ja modernina. Suora liikenne sivustolle on myös kasvanut. "Koemme, että uudistus on saavuttanut tavoitteensa tähän mennessä, ja olemme erittäin tyytyväisiä Qvikin tarjoamaan ammattitaitoiseen apuun prosessin aikana", Pennonen toteaa.

Kaksplus jatkaa tulosten seuraamista, mutta tämänhetkisten lukujen perusteella näyttää väistämättömältä, että investointi tuottaa toivotut tulokset.