Asiakas
Aurinkomatkat
Vieraile
aurinkomatkat.fiLaajuus
Websuunnittelu, mobiilisuunnittelu, sovelluskehitys
Aurinkomatkojen digipalvelut mahdollistavat vaivattoman lomavarauksen ja matkasta nauttimisen
Uusi sovellus ja lomavaraus
Qvik auttoi Aurinkomatkoja suunnittelemaan ja kehittämään uuden matkailusovelluksen sekä uudistamaan verkkosivujen matkavarauksen. Uusi matkavaraus kasvatti keskimääräistä ostoskorin kokoa ja paransi konversiota 60%. Red Dot Awardeissakin voittanut sovellus tarjoaa Aurinkomatkojen asiakkaille mahdollisuuden digitaaliseen itsepalveluun.
“Uuden lomahakumme avulla olemme pystyneet parantamaan myyntiä ja lisäämään asiakastyytyväisyyttä merkittävästi. Vaikka työ ei ole vielä valmis, digitaaliset myyntikanavamme ovat jo paremmassa kunnossa kuin koskaan", toteaa Ilari Pohjola, Aurinkomatkojen Senior Manager, eCommerce Sales & Development.
"Olen erittäin tyytyväinen monitoimittajatiimimme suorituskykyyn ja siihen, miten kehitystä on jatkuvasti ohjattu todellisilla asiakasnäkemyksillä ja datalla.”
Tausta ja tavoitteet
Aurinkomatkat (Suntours Ltd) on yksi Suomen suurimmista matkatoimistoista ja erikoistunut rantakohteiden pakettimatkoihin ympäri maailmaa.
Digitalisaatio on globalisoinut kilpailun myös matkailualalla ja muuttanut asiakkaiden odotuksia: ihmiset voivat nyt vertailla hotellien ja lentojen hintoja verkossa milloin tahansa, odottaen aina erinomaista käyttäjäkokemusta ja asiakaspalvelua.
Aurinkomatkat on tästä syystä panostanut digitaalisten myyntikanavien kehittämiseen, mobiilistrategian toteuttamiseen sekä matkakohteiden paikan päällä tarjottavien palveluiden uudistamiseen. Qvik on ollut mukana tukemassa Aurinkomatkojen matkaa kohti uusia tavoitteita ja digitaalista visiota.
Parempia tuloksia digimyynnistä
Tavoitteinamme oli vastata kiristyvään kilpailuun globaaleilla matkailumarkkinoilla, kasvattaa kokonaismyyntiä ja tehdä lomien etsimisestä mahdollisimman helppoa ja joustavaa. Nämä pääasialliset haasteet ratkottiin suunnittelemalla uudelleen Aurinkomatkat.fi -sivuston lomahaku ja lomavaraus.
Lomavarauksen konversio parani 60%
Qvik auttoi Aurinkomatkoja tunnistamaan lomahaun ongelmakohdat, toteutti asiakashaastattelut, ja suunnitteli parannellun varausprosessin.
Uusi lomahaku on parantanut konversiota 60 % verrattuna vanhaan versioon, mikä on lisännyt merkittävästi sekä Aurinkomatkat.fi -sivuston kokonaiskonversiota että Aurinkomatkojen myyntiä. Keskeinen syy tähän on se, että uuden haun avulla asiakkaiden on entistä helpompi ja nopeampi löytää juuri heidän tarpeisiinsa ja toiveisiinsa sopiva loma.
Ostoskorin koon kasvattaminen
Uudistettu tapa esittää ja listata pakettimatkoja lomahaussa kasvatti asiakkaiden keskimääräistä ostoskorin kokoa sadoilla euroilla. Asiakastutkimukset paljastivat suuresti vaihtelevia tarpeita liittyen loman tyyppiin, ajankohtaan, matkustajatyyppeihin ja kohteeseen.
Keskityimme siis suunnittelussa joustavuuteen, jotta järjestelmä palvelisi erilaisia asiakasprofiileja. Tämä onnistui muun muassa suodattimien, lajittelun, nopean visuaalisen sisällön ja algoritmipohjaisten tuotesuositusten avulla.
Tyytyväiset asiakkaat
Uudistus on parantanut Aurinkomatkat.fi -sivuston asiakastyytyväisyyttä merkittävästi. Syynä tähän on se, että keskityimme korjaamaan juuri ne ongelmakohdat, jotka aiheuttivat asiakkaille eniten päänvaivaa.
Kohteessa tapahtuva asiakaspalvelu ja myynti siirtyivät mobiiliin
iOS- ja Android-sovellusten suunnittelu ja kehitys olivat merkittäviä askelia kohti Aurinkomatkojen mobiilistrategian toteutumista. Yksi tavoitteista oli siirtää oppaiden fokus operatiivisista tehtävistä elämykselliseen asiakaspalveluun.
Tämä saavutettiin luomalla sovellus, joka mahdollistaa itsepalvelun ja opastaa asiakkaita koko loman ajan.
Sovelluksen chat päihitti puhelinpalvelun heti
Aurinkomatkat halusi siirtää asiakaspalvelunsa kalliista, toimistoaikaan saatavilla olevista puhelinpalveluista joustaviin ja asiakaslähtöisiin chat-kanaviin. Sovelluksen chat mahdollistaa oppaiden kanssa viestittelyn milloin tahansa ilman, että arvokasta loma-aikaa kuluu puhelimessa.
Asiakkaat ovat ottaneet uuden palvelukanavan innokkaasti vastaan. Chat korvasi perinteisen puhelinpalvelun jo ensimmäisen testijakson aikana ja on yksi Aurinkomatkat-sovelluksen käytetyimmistä ominaisuuksista. Sovellus on parantanut asiakkaiden lomakokemusta kokonaisuudessaan.
Lisäpalvelut saivat ansaitsemansa näkyvyyden
Ennen Aurinkomatkat-sovellusta retkiä ja muita elämyksiä markkinoitiin pääasiassa oppaiden toimesta tai perinteisesti paperiesitteillä.
Lisäpalveluiden selaamisesta sovelluksessa tehtiin mielenkiintoista ja ostamisesta helppoa ja nopeaa. Mobiilimaksut säästävät oppaiden aikaa ja ovat turvallisempia, sillä käteistä tai paperisia lippuja ei enää tarvita – kaikki tapahtuu sovelluksen kautta.
Push-ilmoitukset antavat myös Aurinkomatkoille mahdollisuuden muistuttaa käyttäjiä heitä kiinnostavista retkistä tai elämyksistä jotka ovat pian loppuunmyytyjä. Ne mahdollistavat myös lisäosallistujia kaipaavien retkien mainostamisen. Sovellusta testanneista asiakkaista suurin osa yllättyi positiivisesti Aurinkomatkojen retkivalikoiman laajuudesta.
Itsepalvelu lisääntyi
Sovellus toimii mobiilimatkaoppaana ja on loistava lisä kohteen perinteiseen asiakaspalveluun. Sovelluksessa tarjottavaa kohdetietoa päivitetään jatkuvasti sitä mukaa, kun sovellustiimi oppii, mitä sisältöä käyttäjät oikeasti hyödyntävät ja mitä tietoa paikan päällä kysytään eniten.
Olemme keränneet analytiikkaa ja opas- ja asiakaspalautetta projektin alusta lähtien, parantaen sovellusta palautteiden perusteella joka sprintin aikana. Ei siis ihme, että sovellus on saanut App Storessa 4.9/5 tähden arviot niin asiakkailta kuin kansallisilta ja kansainvälisiltä suunnitteluyhteisöiltäkin.
Aurinkomatkat-sovellus voitti sovelluskategorioissa niin Red Dot Awardseissa kuin Grand One -kilpailussa. Sovelluksen suunnittelijat nimettiin myös voittajaehdokkaiksi Red Dot Awardseissa sovelluksen palvelumuotoilusta.
Onnistuminen monitoimittajatiimillä
Aurinkomatkojen projektit toteutettiin monitoimittajatiimeissä, jotka sisälsivät tiimiläisiä niin Aurinkomatkoilta, Finnairilta kuin useilta eri toimittajilta.
Aurinkomatkojen iOS- ja Android-mobiilisovellukset on suunniteltu Qvikin ja Nextage Designin yhteistyönä. Kehittäjämme vastasivat iOS- ja Android-sovellusten kehittämisestä. Aurinkomatkat.fi -sivuston palveluparannukset ja uudet ominaisuudet on konseptoitu ja suunniteltu yhdessä Nextage Designin kanssa, ja sivuston kehityksestä on vastannut Avarko.