Maksaminen

Qvikin digitaalisen maksamisen palvelut auttavat sinua lisäämään myyntiä, vähentämään kuluja, skaalaamaan liiketoimintaa ja parantamaan asiakaskokemusta. Maksamisen osaamiseemme luottavat useat tunnetut brändit ja laaja kumppaniverkostomme kattaa alan älykkäimpien maksuratkaisujen tarjoajat. Saavuta parempia liiketoiminnan tuloksia optimoimalla ja yksinkertaistamalla maksujärjestelmäsi.

Varaa tapaaminen

Maksaminen on keskeinen osa nykyaikaisia digitaalisia palveluja. Asiakkaasi odottavat sujuvaa ja turvallista ostoprosessia, ja järjestelmäsi on samalla täytettävä liiketoimintasi sekä kumppaneidesi moninaiset tarpeet.

Autamme sinua saamaan digitaalisesta liiketoiminnastasi täyden hyödyn maksamisen avulla. Varmistamme, että maksaminen on säädösten mukaista – mutta näemme sen myös mahdollisuutena brändillesi erottua ja innovoida.

Maksamisen tulevaisuus Pohjoismaissa: näkemyksiä ja innovaatioita

Tule kuuntelemaan mielenkiintoista paneelikeskustelua ja verkostoitumaan toimistollemme 29. tammikuuta 2025.

Asiantuntijat Adyenilta, Neonomicsilta, Market Payltä, Checkout.comilta ja Nuveilta keskustelevat trendeistä, haasteista ja mahdollisuuksista, jotka muovaavat maksamisen tulevaisuutta Pohjoismaiden alueella.

Paneelikeskustelua isännöi “Mr. Payments” eli Juuso Paulasuo, joka toimii SOK:n Business Development Managerina.

Olitpa sitten kauppias, digijohtaja tai vain utelias maksamisen uusista tuulista, tämä tapahtuma on sinulle.

Näin optimoimme maksamista

Maksukumppanina Qvik on puolueeton ja itsenäinen toimija. Seuraamme jatkuvasti alan kehitystä ja uusien teknologioiden ja sääntelyn tarjoamia mahdollisuuksia. Kuluttajapalveluihin erikoistuneina pysymme aina ajan tasalla asiakkaidesi mieltymyksistä ja tarpeista.

Maksutavat

Pohjois-Euroopassa kuluttajien maksaminen on pitkälle digitalisoitunutta – monin paikoin käteinen on jäänyt jopa pois käytöstä. Sujuvan digitaalisen maksukokemuksen tarjoaminen on siis tärkeää. Qvik tuntee kaikki käytettävissä olevat maksutavat mm. Suomessa, Ruotsissa ja Iso-Britanniassa, joten autamme sinua valitsemaan juuri sinun palveluusi ja tavoitteisiisi parhaiten sopivat maksutavat.

Esimerkkejä viime aikoina kehittämistämme maksutavoista ovat muun muassa verkko- ja myymäläkorttimaksut, mobiililompakot kuten Google Pay, Samsung Pay ja Apple Pay (tiesitkö, että toimme Apple Payn Pohjoismaihin yhdessä Nordean ja St1:n kanssa?), QR-koodimaksut, MobilePay, laskutus, pankkisiirrot, pikasiirrot, maksaminen toimituksen yhteydessä sekä osta nyt, maksa myöhemmin (BNPL) -ratkaisut kuten Klarna.

Tunnemme erinomaisesti eri maksupalveluntarjoajat – kuten Adyenin ja Walley:n – sekä niiden palvelut ja tekniset ominaisuudet. Lisäksi meillä on vankkaa kokemusta erilaisten lahjakortti- ja kuponkimaksutapojen toteutuksista niin verkkokaupassa kuin myymälöissä.

"Iloitsen kun voin auttaa asiakkaitamme tekemään parempaa liiketoimintaa maksamisen ratkaisuja optimoimalla."
Sami Nurmi, Senior Consultant, Payments
Maksupalveluntarjoajat (PSP:t) ja PSP-kilpailutus

Maksupalveluntarjoajat (Payment Service Providerit, eli PSP:t) tarjoavat useimmiten maksunkäsittelyä liiketoimintasi, asiakkaidesi ja heidän pankkiensa välillä – joko payment gatewayn tai muun alustan päällä. Muita PSP:iden tarjoamia palveluita ovat esimerkiksi vaihtoehtoiset maksutavat, tilit ja valuutanvaihto.

Oikean PSP:n valinta on ratkaisevan tärkeää, sillä käytät heidän infrastruktuuriaan maksujen käsittelyyn kaikissa kanavissasi, kuten mobiilissa, verkkosivustolla ja myymälöissä. Kumppanisi valinta vaikuttaa maksujesi turvallisuuteen, asiakaskokemukseen, raportointimahdollisuuksiin ja säädöstenmukaisuuteen.

Koska kumppanien kyvykkyydet ja hinnat voivat vaihdella merkittävästi, on tärkeää määritellä selkeät vaatimukset järjestelmälle ja noudattaa huolellista tarjousprosessia.

Myyntipistejärjestelmät (Point-of-sale -järjestelmät eli POS-järjestelmät)

Myyntipistejärjestelmät eli POS-järjestelmät koostuvat laitteista ja ohjelmistoista, joita käytetään maksujen vastaanottamiseen. Kassakone on esimerkki osasta perinteistä järjestelmää. Nykyaikaiset järjestelmät toimivat puolestaan pilvessä, huolehtivat säädöksistä puolestasi ja mahdollistavat maksujen vastaanottamisen jopa älypuhelimellasi.

Älykkäissä järjestelmissä on myös monia muita uusia ominaisuuksia, kuten reaaliaikainen varastonhallinta, työntekijöiden hallinta, tuki useille myyntikanaville, asiakasuskollisuusohjelmat, lisämyyntiehdotukset, kausittaiset ja trendianalyysit sekä tuoteanalyysit.

Maksamisen turvallisuus

Maksuprosessit sisältävät aina arkaluonteista dataa, kuten luottokorttinumeroita, pankkitilitietoja ja henkilökohtaisia tunnistetietoja. Erilaiset maksutavat vaativatkin omat turvallisuustoimenpiteensä huijausten estämiseksi.

Suosittelemme yleisesti vahvaa salausta, monivaiheista tunnistautumista, tokenisointia, tietojen säilytyksen rajoittamista, haavoittuvuuksien seurantaa, reaaliaikaista huijausten valvontaa sekä säädöksien noudattamista. Toimenpiteiden tavoitteena on varmistaa, että käyttäjä on se, kuka väittää olevansa, että tallennat vain tarpeelliset tiedot ja suojaat ne hyvin, ja että pystyt reagoimaan huijauksiin nopeasti.

Maksuregulaatio ja sääntelyn noudattaminen

Koska digitaaliset maksut käsittelevät suuria määriä arkaluonteista tietoa, niitä säädellään tiukasti. EU:ssa PSD2 (maksupalveludirektiivi 2) on keskeinen sääntelytoimi, joka edistää kilpailua, turvallisia ja tehokkaita maksutapoja, ja vaatii vahvaa tunnistautumista (SCA). Rahanpesun estämiseen tähtäävä sääntely, kuten "tunne asiakkaasi" (KYC), pyrkii estämään huijauksia varmistamalla asiakkaan oikean tunnistamisen. GDPR puolestaan suojaa käyttäjien henkilökohtaisia tietoja.

Maksusääntely vaihtelee alueittain, joten jos sinulla on kansainvälisiä asiakkaita, on tärkeää varmistaa, että palvelusi noudattaa paikallisia lakeja. Autamme sinua pysymään säädösten mukaisena ja varmistamme, että palvelusi hyötyy uusista mahdollisuuksista, joita kehittyvä sääntely tuo tullessaan.

Maksukokemus

Asiakkaidesi ostoputki huipentuu maksamiseen. Jos kassalla asiointi ei sujukaan, heität paljon arvokasta työtä hukkaan – olet jo investoinut brändisi tunnettuuteen, asiakashankintaan ja siihen, että ostaja lopulta täyttää korinsa tuotteilla.

Maksamisen asiakaskokemus on vahvasti riippuvainen maksupalveluntarjoajastasi, tarjoamistasi maksutavoista ja siitä, miten olet rakentanut koko maksujärjestelmän. Autamme sinua luomaan sujuvan, brändisi näköisen ostoprosessin, joka on asiakkaillesi vaivaton ja tukee liiketoimintaasi.

"Saumattomat transaktiot motivoivat minua. Maksaminen on kaupankäynnin sydän, eikä ole mitään jännittävämpää kuin luoda ratkaisuja, jotka tekevät elämästä helpompaa."
Mikko Vahter, Senior Consultant, Payments
Räätälöidyt payment gatewayt (PGW)

Oman payment gatewayn (PGW) rakentaminen on järkevää, jos yritykselläsi on useita myyntikanavia. Oma PGW yksinkertaistaa maksujärjestelmääsi täydentämällä maksupalveluntarjoajasi payment gatewaytä omalla ratkaisullasi.

Oman PGW:n rakentamisessa on useita etuja, kuten kustannussäästöt, räätälöity ostokokemus, uusien maksutapojen helppo lisääminen, mahdollisuus kokeilla uusia liiketoimintamalleja ja toiminnan tehokkuus. Olemme suunnitelleet ja rakentaneet omia payment gatewaytä useille suurille kuluttajabrändeille, ja autamme mielellämme myös sinua.

Avoin pankkitoiminta (open banking)

Avoin pankkitoiminta tarkoittaa sitä, että kuluttajat voivat antaa kolmannen osapuolen palveluntarjoajille pääsyn yksityisiin pankkitietoihinsa. Open banking mahdollistaa uudet palvelut, ja siirtää tiedon hallinnan yrityksiltä asiakkaille itselleen.

Maksamisen optimointi

Maksuoptimoinnissa kaikki maksualan asiantuntemuksemme tiivistyy nopeasti käyttöönotettavaan, yksinkertaiseen ja tuloksia tuottavaan palveluun. Palveluun investoimalla saat takeen siitä, että kaikki liiketoiminnallesi olennaiset maksamiseen liittyvät osa-alueet toimivat optimaalisesti. Annamme jatkuvia, räätälöityjä suosituksia kokonaistuottosi parantamiseksi ja varmistamme, että maksutavat, ostoprosessi, kumppanit ja järjestelmäsi pysyvät kilpailukykyisinä jatkuvasti muuttuvassa maksukentässä.

Miten pääsen alkuun?

Maksamisen maailmassa vaihtoehdoista ei ole pulaa – ja sopivin ratkaisu löytyy usein vain nykytilannettasi ja tulevaisuuden tavoitteita tarkastelemalla.

Liiketoiminnan advisory-palvelumme auttavat sinua mielellään. Jos haluat suosituksemme yrityksellesi sopivasta maksupalveluntarjoajasta (ja syyt suosituksen takana) – tai esimerkiksi ehdotuksia uusista maksutavoista, joilla voisit vauhdittaa myyntiäsi, autamme mielellämme vaihtoehtojen vertailussa.

"Kokemusteni perusteella voin sanoa, että yhteistyömme Qvikin kanssa on ollut helposti lähestyttävää, avointa, läpinäkyvää, älykästä, mukautuvaista ja asian ytimessä."

Daniel Wentz

Electrolux

Head of Group Digital Product

"Koemme, että uudistus on saavuttanut tavoitteensa tähän mennessä, ja olemme todella tyytyväisiä Qvikin tarjoamaan ammattitaitoiseen apuun prosessin aikana."

Annina Pennonen

Kaksplus

Päätoimittaja

"Olemme oman alamme asiantuntijoita, mutta emme välttämättä tiedä mitä muilla toimialoilla on meneillään suunnittelupuolella. Tässä turvaudumme Qvikin asiantuntemukseen ja kumppaniverkostoon."

Teemu Hauhia

Sanoma

Sanoma News Platform Owner

"Valitsimme Qvikin partneriksemme heidän kokonaisvaltaisen lähestymistapansa ja alan asiantuntijuutensa ansiosta. Qvik kuunteli meitä aina ja vastasi tarpeisiimme todella hyvin koko projektin keston ajan. Tulokset olivat raa'an rehellisiä, ja siksi todella arvokkaita."

Jussi Järvenpää

Firstbeat

Tuotepäällikkö

"Qvikkiläiset sopivat tiimiin niin hyvin, että tuskin enää erotan heitä sisäisestä tiimistämme. He ovat niin syvällä mukana työssämme, etten edes ajattele heitä enää konsultteina. Yhteistyömme on ollut kauttaaltaan fantastista."

Janne Kallio

Suunto

Head of Partner Product Management

“Meille pankkitoimiala luonnollisesti on tuttu, mutta uudistukseen on ollut hyvä saada Qvikin kautta tuoretta uutta näkemystä sekä vaikutteita ja käytäntöjä myös muilta toimialoilta. Vaatii tyyliä ja taitoa luoda hyvä ja helppo käyttökokemus, jossa yhdistetään finanssitoimialan edellyttämät vaatimukset helppoon ja yksinkertaiseen asiakaskokemukseen. Tähän olemme Qvikin kanssa pystyneet.”

Mika Käyhkö

Säästöpankki

Head of Digital Security

Sampsa Eronen
Jutellaanko maksamisesta?

Sampsa Eronen, Senior Sales Executive

Varaa tapaaminen

Olen Sampsa, ja autan ymmärtämään maksamisen nopeasti kehittyvää maailmaa. Neuvoa-antavassa tapaamisessa käymme läpi parhaat tavat optimoida liiketoimintaasi maksamisen avulla.

  • Löydä uusia tapoja kasvattaa ROI:ta
  • Opi uusista maksutavoista
  • Aloita maksupartneruuksien optimointi