
Julkaisupäivä
5 toukokuu 2025
Aihe
Saavutettavuus, SuunnitteluSaavutettavuus on tärkeämpää kuin koskaan – suuri muutos vaatimuksissa kesällä 2025
Kesällä 2025 EU:n saavutettavuusvaatimukset laajenevat koskemaan yhä useampia kuluttajapalveluita. Erityisesti verkkokaupoille muutos on merkittävä – ja samalla mahdollisuus rakentaa aidosti yhdenvertaisempia digitaalisia asiakaskokemuksia.
Kesäkuussa 2025 EU:n jäsenvaltioissa astuu voimaan saavutettavuusdirektiivin laajennettu tulkinta. Se tuo vaatimusten piiriin lukuisia uusia digitaalisia palveluita. Merkittävät kuluttajaverkkokaupat ovat uudistuksen keskiössä.
Pandemian myötä verkkokaupasta tuli monille arjen peruspalvelu. Saavutettavuusvaatimusten laajeneminen lähes kaikkeen verkkokauppaan onkin siis tärkeä askel kohti yhdenvertaisempaa ja toimivampaa digitaalista yhteiskuntaa.
Lue artikkelistamme, kuinka onnistut saavutettavassa suunnittelussa, miten saavutettavuutta seurataan ja miten muut kuluttajabrändit ovat onnistuneet saavutettavuustyössään.
Tee yhteistyötä järjestöjen kanssa – älä oletuksia
Qvikin suunnittelija Jesse Ukkonen ja Näkövammaisten liiton saavutettavuusasiantuntija Terhi Manninen korostavat järjestöyhteistyön merkitystä saavutettavien digitaalisten palvelujen suunnittelussa.
Saavutettavuutta tulee validoida niillä käyttäjillä, joille se on arjen edellytys. Tämä tulee tehdä jo suunnittelun varhaisessa vaiheessa.
Suora yhteistyö vammaisjärjestöjen kanssa auttaa ymmärtämään syvemmin, millaista vammaisen ihmisen arki on – ja miten he palveluita käyttävät.

Qvikin suunnittelija Jesse Ukkonen ja Näkövammaisten liiton Terhi Manninen lavalla Avaavan Efekti2025-tapahtumassa. Kuva: Lassi Liikkanen
“Osallista niitä ihmisiä, joille teet palvelujasi.”
— Jesse Ukkonen, Qvik
Saavutettavuus ei ole sattumaa. Se voikin helposti jäädä toteutumatta, jos palveluita suunnittelevat ja testaavat vain vammattomat ihmiset ilman kriittistä tarkastelua omista etuoikeuksistaan yhteiskunnassa. Todellisten käyttöhaasteiden mittakaava jää usein piiloon, eikä suunnittelu ole tällöin aidosti inklusiivista tai päädy tavoittamaan laajaa asiakaskuntaa.
Saavutettavuus on ennen kaikkea rehellistä ja vastuullista ihmiskeskeistä suunnittelua – ja tietoinen päätös nostaa erilaiset käyttäjäkokemukset suunnittelun ytimeen.
Viittomakieliset jäävät yhä liian usein sivuun
Viittomakieliset ovat asiakasryhmä, jonka tarpeet jäävät digipalveluissa usein edelleen huomiotta, vaikka viittomakieli on heidän äidinkielensä. Signmarkina tunnettu artisti Marko Vuoriheimo toteaa, että viittomakielinen asiakaspalvelu on enemmän poikkeus kuin sääntö.
Ratkaisujakin on olemassa. Chabla-palvelu yhdistää viittomakielisen asiakkaan asiakaspalveluun tulkin välityksellä. Vaikka palvelu ei ole täysin saumaton – esimerkiksi takaisinsoitot eivät toimi, vaan asiointiajat on sovittava etukäteen – on se silti merkittävä edistysaskel saavutettavuuden saralla.
Suomessa Chablaa käyttävät muun muassa VR, Finnair ja IKEA.
Saavutettavuus tuo hyötyjä koko asiakaskunnalle
Saavutettavuusinvestointeja perustellaan usein myös yleisillä käytettävyyshyödyillä. Kotipizza onkin erinomainen esimerkki siitä, miten saavutettavuustyö voi palvella koko asiakaskuntaa.
Ville Kähkönen aloitti Kotipizzan verkkokaupan kehittämisjohtajana vuonna 2021, jolloin yrityksen verkkopalvelu toimi koulutusesimerkkinä saavutettavuusongelmista. Neljä vuotta myöhemmin tilanne on toinen.
Saavutettavuuden parantaminen on selkeyttänyt Kotipizzan viestintää ja tehnyt ruoan tilaamisesta sujuvampaa kaikille – niin avustavia teknologioita käyttäville kuin muillekin Kotzonen kuluttajille.
Tiimin sitoutuminen saavutettavuuteen on olennainen osa onnistumista
Myös OP Ryhmässä on tehty pitkäjänteistä työtä saavutettavuuden eteen. Uusien palveluiden saavutettavuus huomioidaan jo kehityksen alkuvaiheessa ja samalla olemassa olevien palveluiden tilannetta seurataan systemaattisesti. Mahdolliset puutteet korjataan asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja henkilöstön osaamista kehitetään aktiivisesti. Saavutettavuustyötä johtaa koko OP Ryhmän laajuisesti Heli Jeskanen.

OP Ryhmän saavutettavuusjohtaja Heli Jeskanen ja Qvikin saavutettavuuteen erikoistunut suunnittelija Anu Vuokko lavalla Avaavan Efekti2025-tapahtumassa. Kuva: Lassi Liikkanen
OP:n uudistuva digitaalinen opintolainapalvelu tulee olemaan konkreettinen esimerkki saavutettavan suunnittelun tuloksista. Projektissa ovat olleet mukana Qvikin saavutettavuuteen ja inklusiivisuuteen erikoistunut suunnittelija Anu Vuokko, erillinen saavutettavuusasiantuntija sekä näkövammainen kokemusasiantuntija. Lisäksi palvelua testataan käyttäjillä.
Tiimin motivaatio ja sitoutuminen saavutettavuuteen ovat tuoneet selviä hyötyjä: vähemmän korjaustarpeita, vähemmän kustannuksia, parempaa laatua ja parempi käytettävyys.
Onko oma digipalvelusi saavutettava?
Kevät 2025 on oikea aika toimia palvelusi saavutettavuuden eteen. Samalla rakennat parempaa palvelukokemusta, laajennat asiakaskuntaasi ja osallistut yhdenvertaisemman yhteiskunnan rakentamiseen.
—
Artikkeli perustuu EU:n tukemaan Efekti2025-tapahtumaan, jossa käsiteltiin verkkokauppojen saavutettavuutta. Tapahtuman järjesti Qvikin kumppaniyritys Avaava Helsingissä 26.3.2025. Tapahtuma kokosi yhteen toistakymmentä saavutettavuuspuheenvuoroa.
Qvikilta lavalla olivat Accessibility Lead Anu Vuokko ja inklusiivisen suunnittelun asiantuntija Jesse Ukkonen.