Skip to content

Asiakas

Sanoma Media Finland

Laajuus

Business design, tuotesuunnittelu

Sanoman audio-ominaisuus tuo uutiset uuden sukupolven korviin

Muuttuva mediakenttä

Mediakenttä on muuttunut merkittävästi viime vuosina. Yhä useampi kuluttaja kuluttaa sisältöjä äänimuodossa, sillä se tarjoaa kätevän tavan pysyä ajan tasalla myös liikkeessä. Podcastien ja äänikirjojen kasvanut suosio on tehnyt äänestä vahvan ja kilpailukykyisen mediakanavan.

Pohjoismaiden johtavalle mediatalolle Sanomalle muutos on tarkoittanut uuteen sopeutumista. Laadukkaan ja innostavan audio-ominaisuuden kehittäminen Sanoman digitaalisille uutisalustoille on strateginen askel kohti nykyaikaista käyttäjäkokemusta.

Qvikin business design- ja tuotesuunnittelutiimi auttoi Sanomaa kirkastamaan audiokonseptin sekä suunnittelemaan audion käyttökokemuksen ja visuaalisen ilmeen. Lopputulos on nyt käytössä Helsingin Sanomissa.

Toimivan audiokokemuksen suunnittelu

Sanoma oli jo aiemmin kokeillut audio-sisältöjä eri alustoilla. Jotta audioon voitiin panostaa täysipainoisesti, tarvittiin selkeä strategia ja yhtenäinen linja. Audio-kokemuksen piti olla älykäs, saumaton ja soveltua useille brändeille – samalla sen tuli olla myös kaupallisesti kannattava.

Sanoma valitsi Qvikin kumppanikseen vahvan kuluttajapalveluosaamisen ja audiosuunnittelukokemuksen vuoksi. Projektiin sisältyi:

– Liiketoimintasuunnitteluvaihe, joka loi palvelulle vahvan strategisen perustan

– Laaja tutkimus- ja käyttäjähaastatteluvaihe kuuntelutottumusten ja tarpeiden ymmärtämiseksi

– UX/UI- ja palvelumuotoilu, joilla luotiin lopullinen, saumaton audiokokemus

”Olen aina halunnut työskennellä mediatalossa, joten oli todella palkitsevaa päästä toteuttamaan tätä haavetta, oppimaan uutta ja haastamaan itseäni.”
Miia Karjalainen, Design Lead ja Senior Product Designer, Qvik
Uusien yleisöjen tavoittaminen

Tutkimusvaiheessa havaittiin, että Sanoman lippulaivalehti Helsingin Sanomat ei ollut onnistunut houkuttelemaan alle 40-vuotiaita lukijoita. Uusi audio-ominaisuus tarjosi loistavan mahdollisuuden sitouttaa nuorempia yleisöjä – ja samalla tuoda lisäarvoa nykyisille lukijoille.

”Oli innostavaa olla mukana luomassa ominaisuutta, joka vie Sanomaa uuteen suuntaan sisällönjakelussa.”
Toni Itkonen, Senior Product Designer & Design Lead, Qvik
Huolellinen liiketoimintasuunnittelu tuotti tulosta

Sanoman uutistoimittajat osallistuivat yhteisiin työpajoihin business design -vaiheessa, jotta audiokokemus palvelisi parhaalla mahdollisella tavalla kaikkia yleisöjä.

Ajan käyttäminen vision, strategian ja käyttäjätarpeiden määrittelyyn ennen suunnittelu- ja kehitystyön aloittamista osoittautui erittäin arvokkaaksi. Kun suunta ja tavoitteet olivat selkeät, päästiin palvelun toteutuksessa nopeasti liikkeelle.

Sanoman ja Qvikin yhteistyön tuloksena syntyi täysin integroitu ja uudistettu audiokokemus Helsingin Sanomien sovellukseen ja verkkopalveluun. Laajennuksia muihin Sanoman brändeihin on jo suunnitteilla.

”Oli hienoa päästä muotoilemaan kokemusta, jota itsekin innokkaana Helsingin Sanomien lukijana käytän nyt päivittäin.”
Katariina Helin, Senior Business Designer, Qvik
Tuloksena tyytyväiset käyttäjät

Uusi audiokokemus on otettu käyttäjien keskuudessa erittäin hyvin vastaan, ja se on jo noussut HS-sovelluksen päävalikkoon. Käyttäjät voivat:

– Kuunnella koostettuja uutiskoosteita ja pysyä ajan tasalla missä vain

– Päästä käsiksi podcasteihin ja muuhun audiosisältöön suoraan etusivulta tai erilliseltä audiovälilehdeltä

– Jatkaa kuuntelua siitä, mihin viimeksi jäivät

– Luoda kuuntelujonoja ja saada suosituksia uusista sisällöistä

”Yhteistyö Qvikin kanssa sujui erinomaisesti. Arvostin erityisesti laajaa ja korkeatasoista design-osaamista ja -ajattelua, jonka ansiosta pystyimme toteuttamaan kaiken säilyttäen samalla fokuksen kokonaisuudessa.”
Justus Reinikainen, Product Manager, News and Feature Media, Sanoma Media Finland
Yhteistyö jatkuu

Sanoma on ollut erittäin tyytyväinen yhteistyön tuloksiin. Audiokokemuksen menestys korostaa strategisen lähestymistavan merkitystä digitaalisten tuotteiden kehityksessä.

Yksi projektin inspiroivimmista puolista oli nähdä, miten tulos vaikutti suoraan tapaan, jolla ihmiset kuluttavat uutisia. Yhteistyö jatkuu!