Electrolux keskittyy luomaan parhaan mahdollisen, yhtenäisen IoT-kokemuksen asiakkailleen
Electrolux on yksi maailman suurimmista kodinkonevalmistajista ja omistaa useita tunnettuja brändejä, kuten Electrolux, AEG, Frigidaire ja Zanussi. Tällä hetkellä yhtiö on yhdistämässä kaikkia älykkäiden kodinkoneidensa sovelluksia yhden yhteisen koodipohjan päälle.
Qvik on tehnyt yhteistyötä Electroluxin kanssa keväästä 2021 lähtien. Tänä aikana tiimi on tehnyt tärkeitä teknologiavalintoja pysyäkseen mukana jatkuvasti kehittyvässä, verkottuneiden kodinkoneiden maailmassa.
”Kokemukseni perusteella voin sanoa, että yhteistyömme Qvikin kanssa on ollut helposti lähestyttävää, avointa, läpinäkyvää, älykästä, joustavaa ja osuvaa”, kertoo Daniel Wentz, Head of Group Digital Product, Electrolux.
Ohjelmisto on tänä päivänä yhtä tärkeä kuin itse laite
Tarina on sama kuin monilla muilla tunnetuilla laitevalmistajilla: liiketoimintaa ei enää voi kehittää tai ylläpitää ilman, että ohjelmisto ja laitteisto nähdään strategisesti yhtä tärkeinä. Tämä korostuu etenkin premium-kodinkoneisiin keskittyvillä yrityksillä. Sekä kuluttajat että jälleenmyyjät odottavat, että kodinkoneissa on integroidut IoT-ominaisuudet.
”Olemme tottuneet siihen, että kaikki kehittyy jatkuvasti paremmaksi – tietokoneet, puhelimet, televisiot, kellot ja nyt myös autot. Odotamme niiden olevan ensi vuonna entistä parempia. Sama pätee älykkäisiin kodinkoneisiin. Jos sovelluksessa on vain laitteen painikkeet ja perustoiminnot, ohjelmistokokemus jää pinnalliseksi”, Wentz selittää.
”Ihmiset odottavat jo nyt, että älykodinkoneet tarjoavat elämyksen, joka on enemmän kuin pelkkä laitteen perustoiminto. Esimerkiksi kotiin tullessaan he haluavat nähdä sensoridatan sovelluksesta, ja astua kotiin joka on juuri sopivan lämmin ja siisti – täydellisen kotiinpaluun hetken.”
Electrolux on astumassa älykkäiden kodinkoneiden kolmannen sukupolven aikaan
1. Etäohjaus
Tässä vaiheessa käyttäjä voi ohjata laitetta puhelinsovelluksella – käynnistää sen, säätää asetuksia ja seurata sen toimintaa, ehkä hieman paremmin kuin laitteen omilla painikkeilla. Käytännössä jokaisella laitteella on oma sovelluksensa.
2. Ekosysteemisovellukset
Ekosysteemisovellus yhdistää useita laitteita samaan sovellukseen loogisella tavalla. Electrolux jakoi tuotteensa kolmeen ekosysteemiin: Vaatehuolto, Keittiö ja Hyvinvointi.
3. Yksi kattava sovellus
Electroluxin kaltaiselle yritykselle monien erillisten premium-digituotteiden ylläpito ja kehitys on valtava tehtävä. Yhdistämällä kunkin brändin tuotteet omaan sovellukseensa ja nämä sovellukset edelleen yhden globaalin ratkaisun alle – yhteisellä koodipohjalla ja pilviarkkitehtuurilla – yritys voi tarjota käyttäjilleen laadukkaamman, nopeamman ja johdonmukaisemman käyttökokemuksen kaikissa älykodinkoneissaan.
Miljoonien käyttäjien palveleminen maailmanlaajuisesti ei ole yksinkertaista
Electrolux haluaa että se tunnetaan teknisestä suorituskyvystä ja luotettavuudesta riippumatta käyttäjän maantieteellisestä sijainnista tai kielestä. Jo reitittimet, puhelimet, pilvipalvelut, suorituskyky ja käyttöjärjestelmät vaihtelevat eri maissa – puhumattakaan siitä, että Electrolux tukee lisäksi 26 eri kieltä.
”Electroluxin iPhone-käyttäjän Japanissa tulisi kokea yhtä erinomainen suorituskyky kuin AEG-sovellusta Androidilla käyttävän saksalaisen, jolla taas tulisi olla sama käyttökokemus kuin brasilialaisella, espanjankielisellä Android-käyttäjällä”, Wentz sanoo.
”Lisäämme ja muutamme asioita kolmen eri brändin sovelluksissa kahden viikon välein julkaistavilla päivityksillä. Pelkkä käännöstyö on valtava urakka, ja lisäksi sovellusten täytyy kommunikoida laitteiden kanssa kaikkialla maailmassa – jatkuvasti.”
Monimutkaisuutta lisää se, että Electrolux kehittää ratkaisuja useisiin eri laitekategorioihin: uuneihin, liesituulettimiin, liesiin, ilmastointilaitteisiin, robotti-imureihin, ilmanpuhdistimiin, ilmankostuttimiin, jääkaappeihin, pakastimiin, pyykinpesukoneisiin ja kuivausrumpuihin. Jokaisessa kategoriassa on myös useita eri mallisarjoja. Ei siis riitä että vain yhdentyyppinen uuni tai robotti-imuri toimii, vaan kaikki eri mallit erilaisine ominaisuuksineen tulee huomioida.
Electrolux rakentaa globaalia digitaalista ratkaisua yhdellä koodipohjalla ja pilviarkkitehtuurilla
Tulevaisuudessa jokaisella brändillä on vain yksi sovellus iOS:lle ja Androidille, ja yhteinen koodipohja tukee kahdeksaa eri sovellusta:
– AEG-sovellus Androidille ja iOS:lle
– Electrolux-sovellus Androidille ja iOS:lle
– Frigidaire-sovellus Androidille ja iOS:lle
– Muut brändit yhdistetään +Home-sovellukseen Androidille ja iOS:lle
Oikeat teknologiavalinnat luovat perustan menestyksekkäälle sovellukselle
Qvikin seniorimobiilikehittäjä Jonas Frid oli vahvasti mukana Electroluxin teknologiapäätöksissä uutta, yhdistettyä koodipohjaa varten. Jotta päätökset olisivat oikeita, tiimin piti ymmärtää tarkasti, mitä tuloksia valitun teknologian täytyy mahdollistaa.
Wentz kertoo, että Electrolux halusi natiivin sovelluskokemuksen, mutta samalla kehittäjille piti jäädä riittävästi vapautta rakentaa sovellusta parhaaksi katsomallaan tavalla – ilman teknologisia rajoitteita, jotka hidastaisivat kehitystä tai heikentäisivät tehokkuutta.
”Luotamme fiksuihin ihmisiin, joilla on kokemusta erinomaisten ohjelmistotuotteiden kehittämisestä”, Wentz toteaa.
Electroluxin kaltaisen yrityksen on teknologiapäätöksiä tehdessään huomioitava myös ns. 'feature parity' – eli se, että eri alustoilla ja järjestelmissä on samat toiminnot ja käyttökokemus.
”Keskustelimme jokaisesta teknologiavalinnasta perusteellisesti, kunnes löysimme ratkaisun, johon uskoimme – ja teimme siitä proof of conceptin”, kertoo Jonas Frid.
Tiimi päätyi Kotlin Multiplatform (KMM) -pohjaiseen teknologiaan, koska se mahdollistaa liiketoimintalogiikan, API-integraatioiden ja yksikkötestien jakamisen iOS:n ja Androidin välillä.
”Käyttöliittymä on täysin natiivi: iOS-sovellus on rakennettu Swiftillä ja SwiftUI:lla, Android-sovellus Kotlinilla ja Composella. KMM oli paras ratkaisu myös siksi, miten laitteet toimivat – tällä tavalla voimme kirjoittaa ominaisuudet vain kerran, kun muuten ne pitäisi tehdä ja ylläpitää kahteen kertaan laadun ja yhdenmukaisuuden varmistamiseksi,” Frid selittää.
Arviot osoittavat, että Electrolux on oikealla tiellä
Kaikkien Electroluxin brändien sovellusten yhdistäminen yhteiseen koodipohjaan ja jokaisen brändin laitteiden kokoaminen omaan sovellukseensa on valtava projekti.
”Olen äärimmäisen ylpeä siitä, miten olemme onnistuneet hallitsemaan ja toteuttamaan tämän migraation”, Wentz sanoo.
Uuden lähestymistavan ansiosta Electrolux pystyy tarjoamaan käyttäjilleen paremman, jatkuvasti kehittyvän käyttökokemuksen, joka skaalautuu paremmin, toimii nopeammin ja näyttää entistä paremmalta.
Tiimi on julkaissut ensimmäiset uudet Electrolux-, AEG- ja Frigidaire-sovellukset, jotka tukevat kaikkia laitekategorioita. Sovelluskauppojen arviot ja käyttäjäpalautteet osoittavat, että suunta on oikea.
Nollasta yhteen vuoden loppuun mennessä
Vuoden loppuun mennessä Electrolux odottaa siirtäneensä lähes kaikki käyttäjänsä ja laitteensa uudelle koodipohjalle ja sovelluksille. Tällä hetkellä tiimit siirtävät tuhansia eri laitteita ja satojatuhansia käyttäjiä eri puolilla maailmaa.
”Tämä on iso ja erittäin kunnianhimoinen vuosi Electroluxille. Samalla lanseeraamme kahdeksan tai kymmenen uutta laitetta kaikissa kategorioissa.”
Qvikin ja Electroluxin yhteinen matka jatkuu – ja olemme siitä erittäin iloisia ja ylpeitä. Electroluxin projektissa saamme tehdä juuri sitä, missä olemme parhaimmillamme: luoda huippuluokan digitaalisia kuluttajatuotteita suurille yleisöille.
”Uskon, että yhteistyömme Qvikin kanssa perustuu yhteiseen ymmärrykseen siitä, miltä ‘hyvä’ näyttää. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä siihen, miten yhteistyö on edennyt”, Wentz päättää.