
Julkaisupäivä
5 syyskuu 2025
Aihe
Design, Digitaalinen brändiBrändiuudistus onnistuu, kun tuijotat puhelinta palaverissa
Brändiuudistus on valmis, ja sen tuloksena syntynyttä visuaalista ilmettä ihastellaan isoilta näytöiltä. Kokoushuoneen monitorista esitellään uudistettua nettisivustoa, mainontaa ja julisteita. Esimerkeistä on kuitenkin usein vaikea hahmottaa, kuinka hyvin uusi ilme toimii siellä missä asiakkaat sen useimmiten kohtaavat – mobiililaitteen ruudulla.

Tämän blogin kirjoitti:
Jukka Forsten, Principal Product Designer
Digitaalisen maailman käytännöt ja lainsäädäntö asettavat nykymaailmassa brändiuudistukselle rajoitteita ja ehtoja, jotka on syytä ottaa huomioon uuden visuaalisen ilmeen suunnittelussa.
Tyypillisiä virheitä brändiuudistuksessa
Jos visuaalinen ilme suunnitellaan ilman, että huomioidaan EU:n saavutettavuusdirektiivin vaatimuksia, törmätään ongelmiin, kun uusi brändi-ilme otetaan käyttöön digitaalisissa kanavissa.
Saattaa olla, että lukkoon lyötyyn ilmeeseen joudutaan tekemään isoja muutoksia, jotta saavutettavuusvaatimukset täyttyvät. Muutoksista seuraa aina lisäkustannuksia. Siksi onkin parempi huomioida digitaalisten kanavien asettamat vaatimukset jo brändiuudistuksen suunnitteluvaiheessa.
Saavutettavuuden lisäksi typografiavalinnat voivat aiheuttaa isoja ongelmia digikanavissa. Jos typografia ja fonttivalinnat määritellään ilman asiantuntemusta fonttien lisensointikäytännöistä, käyttökustannukset voivat yllättää. Digikanavissa fonttien lisenssikustannukset voivat nousta niin korkeiksi, että fontit joudutaan vaihtamaan. Edessä on jälleen lisää työtä ja kustannuksia.
Typografian valinnassa on syytä huomioida ainakin nämä seikat
Uuden brändi-ilmeen fonttivalinta voi mennä pieleen useasta syystä. Ainakin seuraavat asiat on syytä huomioida kun fontteja valitaan.
- Kustannukset
Fonttien lisenssimaksut määräytyvät usein sivunäyttöjen mukaan. Suosituissa palveluissa kustannukset voivat nousta hyvinkin korkeiksi. Lisäksi on varauduttava hintojen nousuun – fonttien lisenssit ovat kallistuneet viime aikoina merkittävästi. Riskiä voi hallita teettämällä oman fontin, valitsemalla kertamaksullisen vaihtoehdon tai käyttämällä maksuttomia fontteja. - Luettavuus ja käytettävyys
Suurin osa sisällöistä luetaan mobiililaitteen ruudulta. On fontteja, jotka soveltuvat tähän käyttöön huonosti ja fontteja, jotka on suunniteltu nimenomaan mobiilikäyttöä varten. Viesti kärsii, jos luettavuus on huono, eli fontti on syytä valita mobiili edellä. - Leikkaukset
Fonteissa tulisi olla riittävä määrä leikkauksia (esim. Regular, Semibold, Bold), jotta tekstiä voidaan lihavoida ja kursivoida tarpeen mukaan. Digipalveluissa on monenlaista tarvetta eri leikkauksille käyttöliittymäsuunnittelun näkökulmasta. On vaikea tehdä selkeää käyttöliittymää, jos tärkeimpiä käyttöliittymätekstejä ei pysty korostamaa sopivalla leikkauksella.
Brändivärit
Värimaailma on typografian ohella kriittinen osa brändi-ilmettä. Värien valinta digikäyttöön tuo kuitenkin esiin useamman erityisen haasteen:
- Saavutettavuus
EU:n saavutettavuusdirektiivi edellyttää riittävää kontrastia tekstin ja taustan välillä. Pelkkä brändivärien lista ei takaa, että värejä käytetään oikein. Hyvä brändiohjeistus kertoo mitä värejä saa käyttää yhdessä, jotta kontrastitaso on digipalveluissa riittävä ja saavutettavuusvaatimukset täyttyvät. - Dark mode
Yhä useampi suosii käyttämissään digipalveluissa ja sovelluksissa tummaa tilaa, eli dark modea. Miltä brändi näyttää tummassa tilassa? Mitkä ovat brändivärien tumman tilan vastineet? Myös tummassa tilassa kontrastien on oltava riittävät.
Digitaalisen ympäristön asettamat vaatimukset logosuunnittelulle
Toisinaan myös yrityksen logo halutaan uudistaa brändin freesauksen yhteydessä. Jos olet uudistamassa logoasi, on hyvä kiinnittää huomiota digikäytön erityisvaatimuksiin.
- Selkeys
Miltä uusi logosi näyttää pienemmällä ruudulla, pienessä koossa? Saavutettavuusvaatimukset pitää ottaa logosuunnittelussakin huomioon. Logon ja taustan kontrastin on oltava riittävä. - Ikoni
Jos yrityksellä on oma mobiilisovellus, on todennäköistä, että yrityksen logo halutaan sovellusikoniin – eli tuohon pieneen symboliin, jota käyttäjä napauttaa avatakseen palvelusi älylaitteellaan.
Kun puhumme yrityksen logosta, tarkoitamme yrityksen tunnusta (1). Yrityksen tunnus koostuu usein logosta (3), joka todellisuudessa tarkoittaa tunnuksen kirjaimista koostuvaa elementtiä, sekä liikemerkistä (2), eli graafisesta symbolista. Jos yritykseltä löytyy sekä kirjain- että visuaalinen elementti, sovellusikonissa voidaan luontevasti käyttää liikemerkkiä. Uusi tunnus kannattaisikin suunnitella siten, että sovellusikoni suunnitellaan samalla. Asiakas näkee sovellusikonin päivittäin puhelimensa ruudulla – näkyvämpää paikkaa brändille tuskin löytyy.
Design systemin rooli brändiuudistuksessa
Uuden brändi-ilmeen vienti digikanaviin voi paljastaa puutteita yrityksen design systemissä. Voi olla, ettei toimivaa suunnittelujärjestelmää ole käytössä lainkaan. Tässä kohtaa kannattaa miettiä käytetäänkö aikaa ja rahaa yhden ilmeuudistuksen implementointiin, vai laitetaanko samalla design system kuntoon, jolloin kaikki muukin tuleva kehitystyö tehostuu.
Yhteenveto vinkeistä digitaaliseen brändiuudistukseen
Muista ainakin nämä:
- Vaadi, että uuden yritysilmeen suunnittelussa huomioidaan EU:n saavutettavuusvaatimukset
- Määrittele valmiiksi, kuinka paljon olette valmiita maksamaan fonttilinsensseistä vuodessa
- Edellytä että brändiuudistuksen fonttivalinnat eivät saa ylittää sovittua lisenssikustannusta
- Huomioi digitaalisen ympäristön vaatimukset logosuunnittelussa