Hyppää sisältöön

Mobiilijohtajan tyrannialla onnistuneeseen mobiilipalveluun

Tällä viikolla pääsin kysymään ehkä elämäni merkityksellisimmän kysymyksen. Osallistuin Business Summit 2014 -tapahtumaan, jonka pääpuhujana toimi Ken Segall – mies Applen i:n takaa. Ken Segall käsitteli yksinkertaisuutta ja kuinka varsinkin Applen menestyksen takana on tuon yksinkertaisuuden hallinta. Segallin puheenvuoron jälkeen yleisöllä oli mahdollisuus esittää hänelle kysymyksiä livenä ja somen kautta.   Kysymykseni Segallille oli siis: […]

Tällä viikolla pääsin kysymään ehkä elämäni merkityksellisimmän kysymyksen.

Osallistuin Business Summit 2014 -tapahtumaan, jonka pääpuhujana toimi Ken Segall – mies Applen i:n takaa. Ken Segall käsitteli yksinkertaisuutta ja kuinka varsinkin Applen menestyksen takana on tuon yksinkertaisuuden hallinta.

Segallin puheenvuoron jälkeen yleisöllä oli mahdollisuus esittää hänelle kysymyksiä livenä ja somen kautta.

 

Kysymykseni Segallille oli siis: Minkä takia muut tietokonevalmistajat eivät ole pystyneet kopioimaan Applen yksinkertaisuutta?

Segallin vastaus vapaasti mukaillen ja muistiani kutitellen oli seuraava:

Tämä oli hyvä kysymys, jota Stevekin pari vuotta iMaccien julkaisun jälkeen ihmetteli. Miksi muut eivät tee samoin, he näkevät varmasti mitä me teemme?

Muut toki yrittävät. He pitivät juhlavia aloituspuheita, jossa kertoivat, että nyt teemme asiat toisin, mutta sen jälkeen kun tuoteperheet olivat käynneet läpi komiteat ja hallitukset, ja jokainen oli lisännyt tuotteisiin pienen oman lisäyksensä, oli lopputulos kaikkea muuta kuin yksinkertainen.

Applella puolestaan Steve Jobs tyrannin ottein teki päätökset itse ja näin tuotteet pysyivät yksinkertaisina.

Hyväntahtoinen tyrannia ohjaamassa mobiilipalveluiden kehitystä

Suomalaisten yritysten pyristelyt mobiilipalveluiden kanssa vastaavat hyvin paljon niitä samoja virheitä, joita tietokonevalmistajat tekevät yrittäessään kopioida Applen menestystä. Perustetaan aluksi komitea, joka vuoden päivät keskustelee siitä, että tulisiko meidän olla mobiilissa mukana? Vuoden jälkeen komitea julkistaa tuoksensa: kyllä, meidän pitää olla mukana mobiilissa, mutta nyt pitää perustaa työryhmä, joka pähkäilee toisen vuoden, mitä meidän pitäisi tehdä siellä. Näin on kulutettu aikaa kaksi vuotta ja todennäköisesti tuloksena on jonkin sortin sillisalaatti, jonka toteutukseen käytetään aikaa vielä yksi vuosi lisää.

Näin on tuhlattu kolme vuotta, eli noin puolet nykyaikaisten kosketusnäytöillä toimivien älypuhelimien eliniästä. Samassa ajassa esimerkiksi SuperCell on rakentanut koneiston, joka tuotti vuonna 2013 noin 2 miljoona euroa päivässä.

Jotta tähän kierteeseen ei päädytä, yritys tarvitsee jonkun henkilön, joka vastaa yrityksen mobiilipalveluista. Nykyään tuo pesti on annettu markkinointi-, it- tai digi-vastaavalle, jonka tarkoitus voi olla hyvä, mutta kokonaisvaltainen ymmärrys mobiilista puuttu. Oikea ratkaisu olisi kuitenkin avata uusi pesti, mobiilivastavaa/mobiilipäälikkö/mobiilijohtaja.

Mobiilijohtajan hyväntahtoisen tyrannian alaisuudessa olisi mahdollista suoristaa mutkat suunnittelussa ja saada toimivia ja tärkeisiin asioihin fokusoituneita mobiilipalveluita nopeasti markkinoille.

Mobiilia oikeasti ymmärtäviä johtohenkilöitä voi olla vaikea saada palkattua, mutta myös uudelleen kouluttamalla voidaan markkinointi- / it- /myyntipuolelta saada tarvittava resurssi. Apua mobiilipalveluiden tai liiketoiminnan aloituksessa voi yrityksesi saada osaavilta mobiilipalveluiden tuottajilta, jotka ovat nähneet jo vuosien saatossa yleisimmät karikot ja toimivimmat vesireitit mobiilimaailmasta.

niko

Blogimerkinnän kirjoitti Niko, joka iOS-kehityksen lisäksi pyörittää parhaansa mukaan Qvikin markkinointia.

Etsi