Hyppää sisältöön

Pelastetaan Stockmann!

Verkkokaupassa ja mobiilipalvelussa tärkeintä on käyttäjäkokemus ja erityisesti sen helppous. Hyvän digitaalisen konseptin olisi myös edustettava yrityksen arvoja ja brändilupausta, jotta se voi olla sujuva osa yrityksen palvelukokonaisuutta.

Moni verkkokauppa on vienyt jalansijaa perinteisiltä kivijalkakaupoilta ja samalla moni mobiilipalvelu on valloittanut muilla toimialoilla (vaikkapa Uber ja AirBnb). Suomessa mobiilia ei vielä ole oikeastaan hyödynnetty kivijalassa, vaikka jo reilusti yli puolella suomalaisista on käytössään älypuhelin ja halu käyttää sitä hyödykseen.

Facebookiin on koottu ”Pelastetaan Stocka” -ryhmä Stockmannin asiakkaista, joka pohtii miten Suomen hienoin tavarataloketju saadaan pelastettua.

Kirjoitan tämän kommentin nyt mobiilipalveluiden näkökulmasta. Se tietenkään ei ole se ainoa tai edes tärkein ratkaiseva tekijä Stockmannin pelastamisessa, mutta mobiilistrategina minulle se, jonka avulla voin antaa oman panokseni tähän keskusteluun.

Verkkokaupassa ja mobiilipalvelussa tärkeintä on käyttäjäkokemus ja erityisesti sen helppous. Hyvän digitaalisen konseptin olisi myös edustettava yrityksen arvoja ja brändilupausta, jotta se voi olla sujuva osa yrityksen palvelukokonaisuutta.

Jos tämän ryhmän keskusteluista valittaisiin Stockmannin brändilupaus, se olisi jotakuinkin: arvokas, laadukkaat tuotteet, osaava asiakaspalvelu ja mieleenpainuvat kokemukset.

Näistä jos valitaan mobiilipalvelun avulla vahvistettavaksi “mieleenpainuvat kokemukset”, mitä se voisi olla?

Miten olisi vaikka tällainen mobiilipalvelu? Arvokkaan värinen ja laadukas sovellus tavaratalolle Helsingin keskustassa, jossa mielikuvituksellinen 3d-kartta tavaratalosta. Osoitettuna ja opastettuna aina tärkeimmät erikoistapahtumat ja “turistikohteet”, kuten kala-allas, joulupukki tai sen hetkiset demo-osastot.

Kaupallisempaan asiakaspalveluun sovellus tietysti tarjoaisi myös tuoreimmat kanta-asiakastarjoukset ja sisäpaikannuksen avulla kohdennetut ostovinkit.

Osaavaan asiakaspalveluun joku jo keksikin ehdottaa osastoille iPadeja tai muita näyttöjä. Ei myyjän tarvitse osata tai tietää kaikkea, mutta heille olisi hyvä tarjota siihen mahdollisuus oikeanlaisilla apuvälineillä. Tavarantoimittajilla on usein tarjolla paljon laajemmin taustatietoa, faktoja ja tarinaa, joita osto-osasto voisi heiltä pyytää myyjien materiaalipankkiin. iPadiltä myyjä voisi näyttää tuotteen esittelyvideoita, etsiä lisätietoja jopa googlesta jne. Hienosti toimisi myös maksu suoraan iPadin kautta samalla hetkellä Squaren tai muun vastaavan palvelun kautta.

Tässä nopeat ideani Stockmannin mobiilipalveluiksi. Oikean mobiilistrategian luomiseen ja ratkaisujen toteuttamiseen tarvitaan tietysti hieman enemmän yhteistä pohdintaa ja strategisia linjauksia.

Lisää luettavaa aiheesta:

Benchmarks for mobile use in retail (Oct 2013 by Qvik) from Qvik

https://qvik.fi/en/retailer-what-should-you-do-in-mobile/

 

Kirjoittaja Anu-Kaisa Jääskeläinen toimii Qvikissä Mobiilistrategiakonsulttina, eli auttaa yrityksiä löytämään oikeat näkökulmat, taustatiedot ja ratkaisut mobiilipalveluiden toteuttamiseen. Hän on myös työskennellyt Stockalla myyjänä ja myymäläpäällikkönä, sekä edustanut tavarantoimittajaa joka myy Stockmannille.

Etsi