Hyppää sisältöön

Näin suunnittelet menestyvän mobiilipalvelun – hyvä äppituntuma ei yksin riitä

Qvikin asiakkaat keräsivät hiljattain kunniaa Grand One -gaalassa: Yle Uutisten Uutisvahti-sovellus voitti parhaan kuluttajapalvelun ja parhaan mobiilipalvelun palkinnot. Lisäksi Slush-tapahtuman sovellus sai kunniamaininnan parhaan käyttäjäkokemuksen sarjassa. Palkinnot tuntuvat mukavalta, mutta osoittavat meille ennen kaikkea, että tekemisen tapamme toimii.

Sulava käyttäjäkokemus syntyy, kun designerit, liiketoiminta- ja teknologia-asiantuntijat työskentevät yhdessä fiksulla tavalla. Seuraavassa on muutama vinkki, kuinka olemme saaneet homman toimimaan.

Mobiiliympäristö on oma lukunsa

Kosketusnäytöt asettavat suunnittelulle omat vaatimuksensa. Mobiili käyttökonteksti on kaikkea muuta kuin stabiili. Eri käyttöjärjestelmillä on omat parhaat käytäntönsä ja rajoitteensa valmiissa komponenteissa, maksutavoissa, push-viesteissä, tausta-ajossa, analytiikassa ynnä muussa. Hyvä äppituntuma syntyy suunnittelukokemuksen myötä.

Nykyään on muodikasta sanoa olevansa mobile first, mutta tämä pitää ottaa tosissaan. Olemassa olevan verkkopalvelun sisällön kaventaminen yhteen palstaan ja valikkotauhkan kätkeminen nappulan taakse on puolivillainen tapa lähestyä mobiilisuunnittelua.

Parempi tapa on aloittaa kokonaan alusta ja selvittää, mitä käyttäjä haluaa tehdä mobiiliympäristössä. Tämän jälkeen on sitten hyvä miettiä, kuinka siitä tehdään liiketoimintaa ja mikä olisi hyvä toteutusteknologia.

Yksinkertaistaminen vaatii ymmärrystä liiketoiminnasta

Mobiiliympäristössä on pulaa kaikesta: tilasta näytöllä, suorituskyvystä, tehokkaast tiedonsyötöstä, luotettavasta verkkoyhteydestä, rauhallisesta käyttöympäristöstä ja käyttäjän ajasta. Siksi ominaisuusähkyn kesyttämisen tärkeys korostuu mobiilipalveluissa. Kun tiedetään, mitä palvelulla halutaan saada aikaan, osataan keskittyä oleellisiin ominaisuuksiin.

Siksi ei kannata lähteä suunnittelemaan palvelua sokeasti valmiin ominaisuuslistan perusteella, vaan ottaa askel taaksepäin ja kysyä, miksi palvelu on olemassa. Yksinkertaistaminen vaatii ymmärrystä.

Tunne rajasi – ja ylitä ne tarvittaessa

Suunnittelijoiden ja toteuttajien läheinen yhteistyö mahdollistaa fiksun designin: ei suunnitella suotta sellaisia asioita, joiden toteuttaminen on epätarkoituksenmukaisen vaikeaa. Vastaavasti välillä sattuu myös iloisia yllätyksiä. Hieno ominaisuus saattaakin olla tehtävissä helpommin kuin olisi ennakkoon arveltu. Suunnittelijana ei aina kehtaa vaatia kuuta taivaalta, mutta ottaahan sen mieluusti vastaan, jos se kerran ehdittiin jo käydä hakemassa.

Pidä dokumentaatio kevyenä

Yllättävän suuri osa suunnitteluun kuuluvasta ajasta käytetään ajattelun sijasta dokumenttien päivittämiseen. Useimmissa projekteissa raskaita dokumentteja ei kuitenkaan todellisuudessa tarvita, joten on parempi pitää ne mahdollisimman kevyinä ja iteroida käyttöliittymän yksityiskohdat suoraan toteuttajien kanssa. Näin tieto liikkuu paremmin ja päästään mahdollisimman nopeasti testaamaan ja hiomaan kokemusta oikeassa ympäristössä.

Ei ole mielekästä siirrellä elementtejä yksi kerrallaan Photoshopissa, jos saman muutoksen voi tehdä lopullisessa tuotteessa yhdellä rivillä koodia. Ja ottaa takaisin, jos muutos ei ollutkaan hyvä ajatus.

Myös tarkoituksenmukainen prototyyppien hyödyntäminen parantaa suunnittelun ketteryyttä. Kirjoitan tästä oma tekstinsä piakkoin.

Jokainen siirtymä on mahdollisuus

Moni lupaava palvelu on tukahdutettu tekemällä vähän liikaa ja vähän sinne päin sen sijaan, että olisi fokusoitu tarkemmin ja käytetty enemmän aikaa viimeistelyyn. On helppoa aliarvioida, kuinka tekstin ja kuvituksen tyylillä, animaatioilla ja siirtymillä sekä muilla pikku yllätyksillä saadaan ilahdutettua käyttäjiä. Ei kannata silti uhrata palvelun käytettävyyttä efekti-ilotulituksen alle, vaan ripotella taikapölyä juuri sopivasti.

Parhaimmillaan käyttöliittymäanimaatiot parantavat palvelun käytettävyyttä viestimällä selvemmin, kuinka eri asiat liittyvät toisiinsa. Huonoimmillaankin niiden avulla palvelulle saadaan laadukas mielikuva ja käyttäjälle hyvä mieli, jolloin mahdolliset pienet ongelmat annetaan herkemmin anteeksi.

Älä jätä hommia kesken

Ominaisuus ei ole valmis siinä vaiheessa, kun käyttöliittymä on piirretty loppuun. Se on valmis vasta tuottaessaan arvoa käyttäjänsä kädessä. Siksi on tärkeää, että suunnittelijat tukevat koodaajia toteutuksen aikana. Täsmennämme, mihin oletuksiin käyttöliittymässä tehdyt valinnat perustuvat, varmistamme, että lopputulos vastaa alkuperäistä tarkoitusta ja keksimme matkan varrella yhdessä koodaajien kanssa parempia ratkaisuja kuin aluksi osasimmekaan.

Vastaavasti on syytä varmistaa, että teki lopulta oikeita asioita. Vasta todellinen käyttö paljastaa, kuinka hyvin palvelu vastaa tarpeeseensa. Markkinapalautteen edessä on syytä olla nöyrä. Oli kyseessä sitten bugi koodissa, käyttöliittymäkäpy tai vikaan mennyt liiketoimintaoletus, ei ole syytä jäädä surkuttelemaan, vaan tehdä seuraavasta versiosta vielä parempi.

Etsi