Hyppää sisältöön

App Storessa puhaltelevat uudet tuulet

Sovelluskauppa App Store muuttuu tulevana syksynä merkittävällä tavalla. Muutokset vaikuttavat eniten sovellusten valmistajiin, mutta ero tulee näkymään myös kuluttajille.

Mobiilikehittäjien näkökulmasta ehkä hankalin piirre App Storessa on ollut sovellusten hidas tarkastusprosessi. Aiemmin sovellus saatiin ulos pahimmillaan vasta pari viikkoa sen jälkeen, kun se oli lähetetty App Storeen tarkastukseen – nyt uudistuksen jälkeen tarkastus kestää vain muutaman päivän, joten ero on merkittävä. Muutoksista kirjoittivat ensimmäisenä The Verge ja Daring Fireballin John Gruber.

Tarkastusprosessi on ollut kuluttajille melko näkymätön, mutta tuotantopuolella odottelu on huomattu.

”Tämä on meidän kannalta todella hyvä uutinen. Nyt saamme tuotteen ulos nopeammin ja sen kehittäminen on ketterämpää”, sanoo Qvikin UX-suunnittelija Janne Lammi. ”Ennen odotteluun kuluneessa ajassa ehditään uudistaa tuotetta paljonkin.”

Kuluttajille tarkastuskierroksen nopeutuminen näkyykin ehkä parhaiten siinä, että nykyisellä menetelmällä mahdollisten bugien korjaus on entistä nopeampaa, kun uudet versiot saadaan jouhevammin ulos.

Käänteitä myös rahan virrassa

Toinen merkittävä muutos koskee rahavirtoja – sekä kuluttajilta sovelluksille että sovellusvalmistajilta App Storeen. App Store ja Google Play ovat tähän asti perineet 30 prosenttia sovelluksen sisäisistä ostoista ja sovelluksen myyntihinnasta kertyvistä tuloista, mutta nyt ensimmäisen vuoden jälkeen App Store perii vain 15 prosenttia näistä tuloista tilauspohjaisessa laskutusmallissa.

apple-subs-white-bg-01.0

Uudella mallilla kehittäjät saavat tilauspohjaisten sovellusten tuloista ensimmäisen vuoden jälkeen suuremman osan. Lähde: The Verge

Sovelluksen valmistajille annetaan jatkossa myös enemmän hihnaa omien laskutustapojensa määrittämiseen. Ennen jatkuva tilauspohjainen eli esimerkiksi kuukausimaksupohjainen laskutus oli sallittu vain media-alalle ja stream-palveluita tarjoaville sovelluksille, mutta nyt tämä sallitaan kaikilta, joiden sovellus on Applen mielestä järkevä ja yleishyödyllinen.

Etenkin päivittäisessä käytössä olevien sovellusten hinnoittelu tuleekin todennäköisesti muuttamaan kertamaksun sijaan enemmän tilauspohjaiseksi, ja kuluttajien reaktiota tähän on vaikea ennakoida.

Tilauspohjainen malli mahdollistaa uudella tavalla myös ammattikäyttöön tarkoitettujen sovellusten kehittämisen, kun päivityksistä voidaan tehdä maksullisia ja kehittäjät voivat saada tuloja myös sovelluksen ylläpidosta. Tähän asti pro-sovellusten puute on osaltaan vienyt iPadilta mahdollisuuden haastaa tietokoneita työkäytössä.

”Mielenkiintoista nähdä, miten markkinat muuttuvat. Ne, jotka ovat ensimmäisinä liikkeellä ja tajuavat mahdollisuudet, voivat hyötyä suurestikin”, Lammi sanoo.

Hinnoittelu muuttuu alueelliseksi

Syksystä lähtien kehittäjien on mahdollista hinnoitella sovellus myös alueellisin perustein kilpailutilanteen ja yleisen hintatason perusteella. Hinnat ja hinnoittelumallit saattavat tulevaisuudessa vaihdella suurestikin eri markkina-alueiden välillä.

“Sovelluksen tarjoajan kannalta on hienoa, että se pääsee etsimään sopivan hintatason ja hinnoittelumallin aluekohtaisesti”, Lammi sanoo. “Hinnoittelu voi tosin aluksi olla hankalaa – vääränlaisella hintapolitiikalla voi suututtaa koko asiakaskunnan.”

Tulevia muutoksia käsitellään myös nyt käynnissä olevassa WWDC16:ssa, mutta itse Keynote-puheenvuorosta ei löytynyt tilaa aiheelle. Syyksi mainitaan yksinkertaisesti ajan puute, mutta saattaapi olla, että suuri muutos pyritään myös peittelemään mahdollisten vastalauseiden välttämiseksi. Kehittäjille uudistukset ovat pääosin hyvin mieluisia, mutta kuluttajat saattavat olla eri mieltä.

Kiinnostavaa nähdä, kuinka muutokset vaikuttavat alaan!

Etsi